Bożena Rawluk - Raus


Urodziła się u schyłku lata, kiedy to natura obfitowała w bogactwo barw i kształtów. Być może to sprawiło, że wrażliwość na piękno i sztukę dominuje we wszystkich jej działaniach. Od dawna interesuje się sztuką, a plastyką w szczególności, sama czynnie ją uprawiając. Jeszcze w Górze, gdzie kiedyś mieszkała, należała do Klubu Plastyka Amatora przy Domu Kultury prowadzonego przez Jana Kanickiego, a jej praca prezentowana w Muzeum Architektury zajęła pierwsze miejsce. W czasie studiów historycznych we Wrocławiu zawsze w kręgu jej szczególnych zainteresowań pozostawały zagadnienia związane z kulturą i sztuką, czego dowodem może być wybrany temat pracy magisterskiej – „Kultura Krety w okresie egejskim” – architektura, sztuka, zdobnictwo, rola kobiety i życie codzienne tej pięknej wyspy. Później praca w Muzeum Ziemi Rawickiej w Rawiczu oraz studia podyplomowe w Toruniu na Wydziale Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa zakończone napisaniem pracy pt.: „Portrety właścicieli Rawicza” (jedyną taką galerię posiada nasze miasto w Wielkopolsce), umożliwiły dalsze rozwijanie i pogłębianie tych zainteresowań; stając się profesją równocześnie pozwoliły na realizację pasji życiowych. Ulubiony kierunek Bożeny Rawluk–Raus w sztuce to secesja. Szczególnie zafascynowana jest rzemiosłem artystycznym tego okresu: biżuterią (posiada własny ciekawy zbiór biżuterii Art Deco), ceramiką i szkłem. Ma to również odzwierciedlenie w nowych zbiorach gromadzonych w kierowanym przez nią od 1986 r. Muzeum w Rawiczu – kolekcji szkła secesyjnego. Równolegle z pogłębianiem wiedzy o sztuce, realizowała cały czas swoje pasje twórcze. W 1980 r. uczestniczyła także w zajęciach Sekcji Tkaniny Artystycznej Wojewódzkiego Domu Kultury w Lesznie. Tematami jej prac były kwiaty, martwe natury, pejzaże i architektura, malowane akwarelą lub rysowane węglem, piórkiem czy ołówkiem. Od kilku lat, co wynika z jej zauroczenia secesją, zawęża krąg tematyczny swych prac do kwiatów, a ulubionymi technikami malarskimi stają się pastele i akwarele. Jak sam mówi: „… te środki wyrazu w sposób szczególny pozwalają odtworzyć naturę kwiatu. Rozmyte wodą kolory w niezliczonych tonach, półtonach, subtelnych, przeźroczystych przenikaniach oddają urodę kwiatu, jego wilgotność, puszystość, delikatność i zarazem drapieżność.” Bohaterami jej prac, obok „arystokracji” kwiatowej, jak róże i irysy, są kwiaty polne i ogrodowe, a także rośliny już więdnące i smutne; przykładem tryptyk „Umierający tulipan”. Obok motywów kwiatowych w 1993 r. pojawił się w jej twórczości temat fantazji i techniki przyszłości. Inspiracji do tych kilku pasteli dostarczyła przygotowana przez MZR w Rawiczu wystawa „W świecie fantastyki”, na której były eksponowane. Od marca 1995 r. zaczyna malować na jedwabiu, uczestnicząc w dwóch plenerach malarskich. Interesuje się sztuką Dalekiego Wschodu. W najbliższych planach twórczych autorka zapowiada cykl pasteli o wiodącym motywie motyli, których kilka zobaczymy na tej wystawie, podobnie jak kwiaty będących elementem dekoracyjnym secesji. Bierze udział w Przeglądach Plastyki Południowo–Zachodniej Wielkopolski oraz warsztatach malowania na jedwabiu, co umożliwia autorce poznanie tej techniki malarskiej a zarazem przyczyniło się do powstania tej wystawy. Obcowanie z pięknem i bogactwem natury oraz delikatnością i subtelnością> linii i wzorów secesji sprawiły, że w twórczości Bożeny Rawluk–Raus z ostatnich lat wyraźnie można zauważyć inspirację i fascynację tym okresem w sztuce. A wybrane przez autorkę motto do jej twórczości – słowa założyciela secesji monachijskiej P. Berehns’a: „Wszystko co należy do życia, ma się stać piękne. W ten sposób piękno stanie się znów synonimem najwyższej potęgi. Pragniemy żyć uśmiechnięci w naszej jasnej epoce” – odzwierciedlają jej wnętrze, wrażliwość i stosunek do otaczającej rzeczywistości. Już teraz autorka przygotowuje się do następnej wystawy pt.: „Kobiety, motyle i kwiaty”, którą zapowiada już na przyszły rok. Biogram autorki znajduje się w szwajcarskim wydawnictwie Encyklopedii Biograficznej Hubners „Who is Who”.
Izabela Topczewska